شخصیت سلمان فارسی به دلیل سلوک ویژه ای که در زندگی شخصی اش داشته، جایگاه والایی در تاریخ اسلام دارد، از اینرو هفتمین روز ماه صفر به نام این یار صدیق پیامبر اکرم (ص) در تقویم کشورمان نامگذاری شده است.

نگاهی به سریال «سلمان فارسی» همزمان با روز بزرگداشت این شخصیت / در انتظار بزرگترین پروژه نمایشی ایران

به گزارش قدس آنلاین، علت این نامگذاری پیشنهاد حفر خندق برای دفاع از مدینه توسط سلمان در این روز بوده است اما این روزها، نام سلمان فارسی بیشتر بخاطر سریالی درباره این شخصیت تاریخی بر سر زبانهاست. مجموعهٔ تلویزیونی «سلمان فارسی» در ژانر درام تاریخی به کارگردانی و نویسندگی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری در حال ساخت است و بزرگ‌ترین پروژه تاریخ نمایش ایران به شمار می رود. این سریال داستان سلمان فارسی را در سه دوره تاریخی امپراتوری ساسانی، امپراتوری بیزانس و صدر اسلام به تصویر می‌کشد. سریالی که پیش تولید آن از سالها قبل کلید خورده بود، تصویربرداری اش از اوایل زمستان سال  ۱۳۹۸ آغاز شد و قرار است در ۶۰ قسمت ساخته شود. سریالی که تولید سنگینی را طی می کند علاقه مندانش را تا سال ۱۴۰۵ منتظر خواهد گذاشت و احتمالا پخش آن از دو سال بعد آغاز شود.

نگاهی به سریال «سلمان فارسی» همزمان با روز بزرگداشت این شخصیت/ در انتظار بزرگترین پروژه نمایشی ایران

* از تولد تا مرگ یار ایرانی پیامبر (ص)

این مجموعه تاریخی به دوران زندگی، زمانه و مهاجرت سلمان فارسی از تولد تا مرگ می‌پردازد و براساس شنیده ها تا واقعه غدیر خم ادامه خواهد داشت. سلمان فارسی که به عنوان یک روحانی زرتشتی بیشتر زندگی خود را وقف تحصیل کرده بود، پس از ترک ایران سفرهای خود را به سراسر آسیای غربی برای گفتگوی بین ادیان با سایر گروه‌های مذهبی آغاز می‌کند. جست و جوهای او در نهایت باعث گرویدنش به مسیحیت و  سیر در شهرها، کلیساها و دیرهای مختلف دوران بیزانس می‌شود اما پس از دیدار با پیامبر اکرم (ص) در مدینه، سلمان به اسلام روی می‌آورد و تبدیل به یکی از برجسته‌ترین صحابه‌های غیرعرب و از نزدیک‌ترین دوستان رسول اکرم (ص) می‌شود.

داستان فصل اول این سریال در ایران ساسانی و امپراطوری بیرانس جریان دارد و در فصل دوم وارد سرزمین حجاز شده  و تا زمان مرگ یار ایرانی پیامبر اسلام(ص) ادامه می‌یابد.

نگاهی به سریال «سلمان فارسی» همزمان با روز بزرگداشت این شخصیت/ در انتظار بزرگترین پروژه نمایشی ایران

* آینده ای درخشان در انتظار بازیگر سلمان

در این مجموعه تلویزیونی بیش از یک هزار بازیگر اصلی و چهار هزار بازیگر فرعی نقش آفرینی دارند و فیلمبرداری کار که از حدود ۵ سال پیش در کویر شهداد کرمان و جزیره قشم آغاز شده تا اوایل پاییز در شاهرود ادامه دارد و از پایان شهریورماه به شهرک غزالی برمی گردد تا در تهران ادامه یابد.

بازیگران زیادی در این سریال نقش آفرینی دارند همچون فرهاد اصلانی، علیرضا شجاع نوری، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، بهناز توکلی، حسام منظور، احترام برومند، رامونا شاه، علی دهکردی، مرحوم چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه، محمدجواد جعفرپور، علیرضا مهران، چند بازیگر خارجی از ارمنستان، یونان، مراکش و تونس و حدود ۱۵۰۰ بازیگر تئاتری و بومی که جلوی دوربین رفته‌اند.

درباره نقش آفرینی ها هم گمانه های زیادی وجود دارد اما علیرضا شجاع نوری ایفاگر نقش میانسالی سلمان فارسی است و دوران جوانی سلمان را امیررضایی بازی می کند، بازیگر تئاتر که در چند تله فیلم نقش آفرینی داشته و چهره شناخته شده ای نیست. باید دید که پس از پخش سریال، او هم مانند مصطفی زمانی که با نقش یوزارسیف به شهرت رسید، این سریال هم می تواند مسیر حرفه ای یک بازیگر گمنام را تغییر دهد.

نگاهی به سریال «سلمان فارسی» همزمان با روز بزرگداشت این شخصیت/ در انتظار بزرگترین پروژه نمایشی ایران

* مانند یک دانشگاه فیلمسازی

داوود میرباقری که با دو مجموعه ماندگار «امام علی» و «مختارنامه» نامی بزرگ در تاریخ سریالسازی ایران است با ساخت «سلمان فارسی» که تجربه حدود نیم قرن فیلمسازی او در این مجموعه تلویزیونی تجلی خواهد یافت، دین خودش را به تاریخ این سرزمین ادا می کند. او در این سریال، زندگی شخصیتی را به تصویر می کشد که در دوران ساسانی ایران باستان زیست کرده و به دوره ای مغفول مانده در سریالسازی کشورمان می پردازد. تلاش ستودنی میرباقری و سازندگان سریال در گرما  و سرما برای ادامه این پروژه سنگین، با گذر از دوره های پیک همه گیری کرونا و تحمل غم فقدان بازیگران و عواملی که بخاطر بیماری یا بر اثر حادثه جان خودشان را از دست دادند، نوید اثری سترگ و فاخر را برای ثبت در تاریخ نمایش ایران می دهد. به گفته حسین طاهری تهیه‌کننده «سلمان فارسی» این مجموعه یک دانشگاه عظیم است که نسل‌های بعدی را برای صنعت فیلمسازی رشد می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.